Pokud již vlastníme, nebo se teprve chystáme vytvořit webové stránky, je velice důležité klást důraz na správnou optimalizaci. Zajistíme tak lepší přehlednost obsahu jak pro běžné uživatele, tak pro vyhledávací enginy typu Google, Seznam, Bing…
V následující kapitole si shrneme základní pravidla, kterýma by se měl řídit každý provozovatel webu.
PRAVIDLA PRO SPRÁVNOU OPTIMALIZACI WEBU:
- Správná velikost a struktura textů(HTML tagy H1 – H6)
- Správná velikost a formát obrázků + jejich komprese
- Správně zvolená klíčová slova a jejich rozmístění v textu
- Správná indexace webových stránek
Správná velikost a struktura textů(HTML tagy H1 – H6)
Na každé webové stránce by měl být pouze jeden hlavní nadpis, ten označujeme jako H1. Pokud bychom však těchto headerů měli více, zbytečně bychom mátli nejen lidi, ale především vyhledávače. Proto je výhodné, zvolit jeden nadpis H1 a pro zbytek nadpisů kombinovat H2 – H6, počet použití není ničím limitován.
Správná velikost a formát obrázků + jejich komprese
Jestliže na web vkládáme obrázky, či další designové prvky, nejdříve bychom je měli optimalizovat. Pokud například zvolíme obrázek pro logo, není vhodné ho na web vkládat ve větším rozlišení, než co ve skutečnosti je a později ho upravovat pomocí tagů.
Nejvhodnější způsob, jak optimalizovat obrázky je např. Adobe Photoshop, kde se dá zvolit velikost rozlišení, či správný formát obrázku.
Pokud však nemáme žádný editor fotografií, existuje jednoduché a efektivní online řešení s názvem TinyJPG. Pomocí tohoto online nástroje, jsem schopni rychle a bez nutnosti registrace optimalizovat obrázky pro náš web.
Jednoduše zde obrázek nahrajeme, vyčkáme pár vteřin, a znovu stáhneme. Takto jsme schopni snížit velikost všech grafických prvků o téměř polovinu(někdy i více). Jedinou nevýhodou se jeví maximální velikost obrázku a to do 5MB.
Správně zvolená klíčová slova a jejich rozmístění v textu
Klíčová slova jsou nedílnou součástí každého webu. Pomáhají nám zajistit větší popularitu našeho webu. Pokud již na webu máme např. nějaké články, můžeme časem vylepšovat jejich obsah a to o nejhledanější klíčová slova. Musíme však také sledovat, jaká je jejich obtížnost a schopnost zaujmout.
Průzkum klíčových slov lze pro začátek zdarma zajistit pomocí našeptávače(Google, Seznam), kdy se nám zobrazí nejčastěji hledané výrazy.
Správná indexace webových stránek
Webové stránky nám jsou k ničemu, když se ani nedokáží uživatelům zobrazit ve výsledcích vyhledávání. Jak ale zjistíme, zda-li se stránky správně zobrazují? Jednoduchým řešením je propojení stránek s Google konzolí.
Po úspěšném připojení ke konzoli v nastavení výkonu zjistíme, jestli jsou naše stránky indexovány(jestli se zobrazují ve výsledcích Googlu). Pokud však některé stránky nejsou indexovány, může to být hned z několika důvodů, které si zde uvedeme.
Důvody, proč nejsou webové stránky indexovány
- Stránky mají v nastavení „noindex„, čili tuto hodnotu musíme změnit v nastavení souboru robots.txt(soubor, který říká vyhledávacím enginům, ke kterým URL bude mít prohlížeč pšístup)
- Náš obsah je příliš nový na to, aby se stihl rychle indexovat, v tomto případě můžeme proces urychlit a to v požádání stránky o indexaci v Google konzoli
- Ke stránkám nevede žádný odkaz(Jediným způsobem jak se dá k obsahu dostat je přímý link, nebo vyhledáním)
- Špatná optimalizace stránek pro mobilní zařízení
To samé platí v případě ostatních enginů. Pokud nemáme indexaci webu na Seznamu, můžeme sem stránky jednoduše přidat pomocí online nástroje pro webmastery: Přidat webové stránky na Seznam
Pro Bing se zase nabízí nástroj Bing WebMasters Tool, kde se stačí zaregistrovat a požádat o indexaci stránek hromadně(Pozor na maximální denní limit 100 stránek)