barvy webu by neměli sloužit pouze pro zvýraznění podstatnějších informací, ale také k navození požadované nálady u čtenáře. Doporučuje se používat celkově 2 až 4 barvy na jednom webu pro lepší přehlednost. Důležité je si ujasnit barvy ještě před začátkem tvorby.
Pojďme se zblízka podívat na význam jednotlivých barev:
Červená
- Evokuje v nás kuráž, sílu, energii, teplo a nadšení. Může být označována také jako agresivní
- Červenou barvu nelze téměř přehlédnout, proto bychom ji měla moudře využít například na design tlačítek, vyzívajících k akci
MODRÁ
- Vzbuzuje důvěru, logiku a efektivnost. Dokáže mít uklidňující účinky a nahodit lepší soustředění
ŽLUTÁ
- Barva, která navodí emoce. Působí na optimismus, sebevědomí, emoční sílu. Je označována za nejsilnější psychologickou barvu a v některých odstínech dokáže působit depresivně. Časté využití světlé žluté je ve Fitness centrech.
ZELENÁ
- Vytváří harmonii. Jedná se o vyváženou barvu, která se častokrát využívá pro odpočinek, relaxaci
ORANŽOVÁ
- Zábavná barva, která se používá pro zapůsobení na mladší lidi, příkladem může být produkt Fanta
Jakou sekundární barvu používat?
Vybrali jsme si barvu pro náš web, ale tím práce zcela nekončí. Po vhodném výběru barvy bychom měli vytvořit základní sestavu barev. V následujícím kroku se podíváme, jak lze pomocí nástrojů sestavit celou paletu barev pro náš web design.
Řekněme, že jsme zvolili druh oranžové barvy a hledáme k ní další barvy, které by ladili. V tomto případě nemusíme hádat jaké barvy se k sobě hodí a jednoduše použijeme nezpoplatněný online nástroj pod názvem Adobe Color.
Na webových stránkách Adobe Color máme na výběr několik možností. Zde zvolíme barevný kruh doplňkových barev(1)), naši vybranou barvu zkopírujeme a vložíme na střed barevné palety(2)).
K oranžové se vytvoří celá škála nových barev, které k té naší budou skvěle ladit.
Správné kontrasty webových barev
Dalším bodem, který určitě stojí za zmínku je správné nastavení kontrastů barev. Ačkoliv se téma kontrastů zdá být zcela jasné, stále se na internetu objevuje hromada stránek se špatnou čitelností textů.
Špatná kontrast může vést nejen ke zmatení čtenářů, ale i ke zhoršení SEO optimalizace webu. Abychom tomu předešli, můžeme jednoduše zjistit, zda-li jsou barvy mezi sebou dostatečně kontrastní. Opět využijeme nezpoplatněného online nástroje od Adobe. Jmenuje se Color Contrast Analyzer, Po otevření si zvolíme dvě barvy a zjistíme, jak dobře bude text, či symboly viditelný pro čtenáře a search enginy.
Níže můžeme vidět obrázek, který je typickým příkladem, jak by to nemělo vypadat. Text sice jsme schopni přečíst, ale až po důkladném prozkoumání.
Na dalším obrázku jsme pouze ztmavili původní růžovou barvu textu a hned jsme schopni říct, že kontrast je dostačující a text je daleko lépe čitelnější. Držte se proto těchto základních pravidel, a sami budete překvapeni, jak málo stačí k hezčímu designu webových stránek.